מחקרים

התזמון ללקיחת ביופסיה סביב בחולי סרטן ריאות

ניתן לבצע core-needle biopsy לאחר microwave ablation בחולי סרטן ריאות סולידי מסוג תאים שאינם קטנים. הדגימה לא נפגעה מהאבלציה ואפשרה את הביצוע של בדיקות גנומיות

07.01.2024, 15:19
דגימות ביופסיה. אילוסטרציה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Cancer Imaging' מטרת החוקרים הייתה להשוות בין בדיקות גנומיות שהופקו מדגימות core-needle biopsyי(CNB) מלעוריות שבוצעו לפני ומיד לאחר coaxial microwave ablation (MWA) בחולי סרטן ריאות מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC) עם גידול סולידי. בנוסף, החוקרים בדקו את יכולת הביצועים האבחנתיים של CNB שנערכה מיד לאחר MWA קואקסיאלית בחולי NSCLC עם גידול סולידי.

לצורך כך, החוקרים ערכו MWA קואקסיאלית ו-CNB על חולי NSCLC. עוצמת ה- MWA שנערכה בין ה-CNB הקודמת לאבלציה ובין זו שאחריה עמדה על 30 עד 40 וואט, ובהמשך, לאחר ה-CNB השנייה,  נערכה אבלציה מתמשכת לפי הצורך. החוקרים השוו בין זיווגי דגימות שהופקו מאותו המטופל לצורך אבחנה פתולוגית ובדיקה גנומית. כמו כן, החוקרים ערכו השוואה על ה-DNA/RNA שחולצו מזיווגי דגימות אלה.

במסגרת המחקר נאספו בסך הכל 33 חולי NSCLC עם נגעים סולידיים, כאשר שני חולים (6.1%) מתוכם היו ללא תאים אטיפים, ובשלושה חולים (9.1%) נוספים היה כשל טכני של הבדיקה הגנומית ב-CNB שלאחר האבלציה. שיעור ההתאמה של האבחנה פתולוגית בין ה-CNB הכפולה היה 93.9% (kappa = 0.852), בעוד שזה שנצפה בבדיקה הגנומית היה 90.9% (kappa = 0.891). בעת השוואות DNA/RNA שהופקו מ-CNB לפני ואחרי האבלציה ב-30 מטופלים לא נמצא הבדל מובהק כאשר ה-MWA שנעשתה בין צמד בדיקות ה-CNB הייתה בהספק של 30 או 40 וואט, עם אבלציה שנערכה תוך חמש דקות (P = 0.174).

החוקרים מסכמים כי במקרים בהם ה-CNB שנערכה לפני האבלציה הראתה סיכון גבוה לחזה אוויר (pneumothorax) או לדמם ניתן היה לבצע CNB לאחר האבלציה על מנת להשיג אבחנה פתולוגית מדויקת ובדיקה גנומית. עוד מוסיפים החוקרים כי ההשפעה המקסימלית של האבלציה עשויה לאפשר אבחנה של בדיקה גנומית ב-90.9% מה-NSCLC הסולידיים.

מקור:

Xu, S., He, L., Qi, J. et al. Percutaneous core-needle biopsy before and immediately after coaxial microwave ablation in solid non-small cell lung cancer: the comparison of genomic testing from specimens. Cancer Imaging 23, 93 (2023). https://doi.org/10.1186/s40644-023-00610-6

נושאים קשורים:  מחקרים,  NSCLC,  ביופסיה,  סרטן ריאות
תגובות