מחקרים

האם אולפאריב יכולה לשמש כטיפול לסרטן הערמונית?

חולי סרטן ערמונית גרורתי הנשאים למוטציות BRCA טופלו עם אולפאריב לאחר שכשלו על קווי הטיפול המקובלים. החולים הראו פעילות נוגדת-גידול בעקבות הטיפול, ויש מקום להמשיך ולחקור את הנושא

סרטן הערמונית. אילוסטרציה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'JCO Precision Oncology', החוקרים ערכו אנליזה על עוקבת מטופלים עם סרטן ערמונית גרורתי עמיד לסירוס (mCRPC: castrate-resistant prostate cancer) עם מוטציות BRCA1/2 אשר טופלו עם אולפאריב.

המידע על המטופלים נאסף מהמחקר TAPUR, ניסוי סל (basket trial) פאזה II אשר מטרתו להעריך את יכולת הפעילות של תכשירים ממוקדים מאושרים בחולי סרטן בשלב מתקדם עם וריאנטים גנומיים בעלי פוטנציאל לפעילות.

משתתפי המחקר היו חולים עם mCRPC מדיד, אשר הותאמו לטיפול לפי כללי התאמה גנומית אשר צוינו בפרוטוקול. בקריטריוני ההכללה עמדו חולים אשר מיצו את אפשרויות הטיפול המקובלות, קיבלו ציון של 0-2 לפי ה-Eastern Cooperative Oncology Group performance status, ובעלי תפקוד אברים תקין.

החוקרים השתמשו בתכנון הדו-שלבי של סיימון (Simon's two-stage design) עם תוצא ראשוני של שליטה על המחלה, אשר הוגדר כתגובה אובייקטיבית או מחלה יציבה למשך 16 שבועות לכל הפחות. התוצאים השניוניים כללו שרידות ללא התקדמות הדמייתית, שרידות כוללת, משך התגובה, משך הזמן עם מחלה יציבה, ובטיחות.

מתוצאות המחקר עולה כי 30 חולים עם mCRPC ומוטציות BRCA1/2 טופלו עם אולפאריב. שיעור השליטה במחלה היה 69% (רווח בר-סמך של 95% 51 עד 81), ושיעור התגובה האובייקטיבית היה 58% (רווח בר-סמך של 95% 37 עד 77). חציון השרידות ללא התקדמות הדמייתית והשרידות הכוללת החציונית היו 38.4 (רווח בר-סמך של 95% 16.3 עד 52.1) שבועות ו-76.4 (רווח בר-סמך של 95% 49.3 עד 106.0) שבועות, בהתאמה. שישה מתוך 30 (20%) מטופלים חוו אירועים חריגים או חמורים בדרגה 3-4 אשר כללו אנמיה, אספירציה, ירידה בספירת ה-WBC, ועייפות.

לסיכום, חולי mCRPC עם מוטציות BRCA1/2 אשר קיבלו אולפאריב הראו פעילות אנטי-גידולית בעקבות הטיפול. החוקרים מוסיפים כי ממצאיהם קוראים למחקרים נוספים על מנת לקבוע כיצד לשלב טיפול זה באופן הטוב ביותר כחלק מהטיפולים המקובלים בחולי סרטן הערמונית עם מוטציית BRCA1/2.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן הערמונית,  אולפריב,  BRCA
תגובות