מחקרים COVID-19

התחזית: וריאנט חדש של נגיף הקורונה מדי חצי שנה

Nature: הוריאנטים החדשים של אומיקרון בדרום אפריקה כנראה מסמנים שעתיד מגיפת הקורונה ניתן יותר לחיזוי

וריאנט של נגיף הקורונה. אילוסטרציה

כמעט שישה חודשים לאחר שחוקרים בדרום אפריקה זיהו את וריאנט האומיקרון, שני וריאנטים (BA.4 ו-BA.5) שהתפתחו ממנו גורמים לגל חדש של המגיפה במדינה. הוריאנטים האלה מידבקים עוד יותר מהאומיקרון ויכולים להתחמק מההגנה החיסונית שנוצרה על ידי זיהום קודם בנגיף או בעקבות חיסון. לפי מאמר שפורסם בכתב העת Nature, וריאנטים אלה עשויים להצביע על כך שמאפייני הגלים הבאים של המגיפה יהיו ניתנים לחיזוי.

מדענים אומרים שעדיין לא ברור אם BA.4 ו-BA.5 יגרמו לעלייה רבה במספר אשפוזים בדרום אפריקה או במקומות אחרים. רמת החסינות הגבוהה של האוכלוסיה בעקבות גלים קודמים של הדבקה וחיסונים עשויה להפחית את הנזק הפוטנציאלי שנקשר בעבר עם גירסאות חדשות של נגיפי הקורונה. בנוסף, הופעתם של BA.4 ,BA.5 ווריאנט נוסף של אומיקרון שנפוץ בצפון אמריקה עשויה לגרום לכך שגלי הקורונה העתידיים יתרחשו בדפוסים הניתנים לחיזוי של גלים חדשים שצצים מעת לעת מתוך וריאנטים קיימים. זאת, לעומת השנתיים הראשונות של המגיפה, כאשר נראה היה שהוריאנטים מופיעים משום מקום.

התקדמות הפתוגן. התרשים מראה כיצד נגיף קורונה התפתח ויצר וריאנטים. הוריאנטים החדשים ביותר הם BA.4 ו-BA.5 שהתפתחו מהאומיקרון, הוריאנט הדומיננטי השנה. מקור: nature

וריאנטים מידבקים יותר

על ידי ניתוח גנטי של הנגיפיים מדגימות קליניות, מדענים גילו שהוריאנטים BA.4 ו-BA.5 הופיעו באמצע דצמבר 2021 ותחילת ינואר 2022, בהתאמה. השכיחות שלהם עלתה מאז והם מהווים כיום 60%-75% ממקרי הקורונה בדרום אפריקה. חוקרים זיהו את הגרסאות גם ביותר מתריסר מדינות אחרות, בעיקר באירופה.

על בסיס הגידול במספר המקרים של BA.4 ו-BA.5 בדרום אפריקה, שכעת עומדים על ממוצע של כמעט 5,000 ליום, לעומת שפל של כ-1,200 במארס, המדענים מעריכים שהווריאציות מתפשטות מעט מהר יותר מאשר תת הוריאנט BA.2, שבעצמו היה מידבק יותר מהגירסה הראשונה של אומיקרון, BA.1.

עדיין לא ברור מדוע הוריאנטים הופכים למידבקים יותר, ואחת ההשערות היא שיש להם יכולת טובה יותר לחמוק מנוגדנים, מה שמאפשר להן להדביק אנשים עם חסינות קודמת. שני הוריאנטים קשורים קשר הדוק לוריאנט BA.2 ולשניהם יש מוטציה זהה בחלבוני הספייק שלהם - החלבון הנגיפי האחראי לזיהום והמטרה העיקרית של תגובות חיסון. בעבר נמצא שהמוטציה הזו יכולה לעזור לוריאנטים להתחמק מנוגדנים.

מחקרים נוספים מצביעים על כך ש-BA.4 ו-BA.5 מתפתחים בשל יכולתם לחמוק מהתגובה החיסונית. חוקרים בדרום אפריקה ניתחו דגימות דם מ-39 אנשים שנדבקו במהלך הגל הראשון של אומיקרון. 15 מתוכם חוסנו. הנוגדנים של האנשים האלה היו הרבה פחות יעילים למניעת הדבקה של תאים במבחנה בוריאנטים BA.4 ו-BA.5 מאשר למניעת הדבקה באומיקרון. עם זאת, הנוגדנים שנלקחו מדמם של אנשים שחוסנו היו טובים יותר במניעת הדבקה בוריאנטים החדשים מאשר הנוגדנים שבדמם של אנשים שלא חוסנו. מחקר נוסף שנערך בסין הציג תוצאות דומות.

למרות יכולתם המשופרת להתחמק מהמערכת החיסונית, הוריאנטים החדשים לא גורמים למחלה חמורה, במיוחד אצל מחוסנים. מספר המאושפזים בדרום אפריקה עולה מעט, אך מוקדם מדי לדעת אם BA.4 ו-BA.5 יפעילו לחץ רב על מערכת הבריאות.

גל חדש כל חצי שנה?

למרות ש-BA.4 ו-BA.5 זוהו במספר מדינות באירופה ובצפון אמריקה, ייתכן שהוריאנטים לא יגרמו לגל חדש של מחלה במקומות אלה, לפחות לא מיד. וריאנט דומה, BA.2, תקף לאחרונה את אירופה וייתכן שהחסינות שם עדיין גבוהה ותמנע התפתחות של גל נרחב.

בחלקים מסוימים של צפון אמריקה רואים עלייה של תת וריאנטים נוספים של אומיקרון עם מוטציות בחלבון הספייק באותו מקום כמו ב-BA.5 ו-BA.4. אחד מהם, BA.2.12.1  מסוגל להתחמק מנוגדנים שהופעלו על ידי זיהום קודם באומיקרון או חיסון. הופעתם של זנים אלה מעידה על כך ששושלת  אומיקרון ממשיכה להתפשט על ידי שחיקת החסינות.

אם נגיף הקורונה ימשיך להתקדם בצורה כזו, ההתפתחות שלו עשויה להידמות לזו של זיהומים אחרים בדרכי הנשימה, כמו שפעת. בתרחיש זה, מוטציות שמתחמקות ממערכת החיסון כמו האומיקרון יכולות להשתלב עם ירידה בחסינות של כלל האוכלוסיה ולהפוך לגורם העיקרי של גלי זיהום עיתיים.

הוריאנטים הקודמים, כולל אלפא, דלתא ואומיקרון, נבדלו באופן מהותי מקודמיהם המיידיים, וכולם הופיעו מענפים מרוחקים יחסית של אילן היוחסין של נגיף קורונה.

עם זאת, אין לשלול תסריטים שונים. לדוגמה, דלתא לא נעלם לחלוטין, וככל שהחסינות העולמית לאומיקרון וממשיכיו מתרחבת, צאצאיו של וריאנט דלתא עלולים להתחזק. מסתמן שכל שישה חודשים צצים וריאנטים חדשים ויש סיכוי שזה יהיה הקצב שבו יופיעו גלי המחלה העתידיים.

נושאים קשורים:  וריאנטים,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  19-COVID,  BA4,  BA5,  אומיקרון,  מחקרים
תגובות