מחקרים

קיצור משך הטיפול עם מבירט בדלקת כבד נגיפית מסוג C

חוקרים בחנו את ההשפעה של טיפול בן 4 שבועות בהפטיטיס C באמצעות מבירט עם ובלי רבטול, ומצאו כי שיעור העמידות גבוה יותר בטיפול קצר, אך לא מונע הצלחה טיפולית תחת משטר אחר

25.08.2021, 16:57
HCV, הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

קיצור משך הטיפול בדלקת כבד נגיפית כרונית מסוג C (הפטיטיס C) עשוי להגדיל את ההיתכנות (feasibility) ולהפחית את עלויות הטיפול.

מחקר שפורסם בכתב העת Liver International נערך במטרה לבחון את ההשפעה של שימוש במבירט (glecaprevir / pibrentasvir) למשך 4 שבועות עם ובלי רבטול (ribavirin) לצורך טיפול בחולי הפטיטיס C עם מאפיינים בסיסיים חיוביים. בנוסף, ביקשו החוקרים להתחקות אחר התפתחותם של תחליפים הקשורים להתנגדות (resistance-associated substitutions RAS) ולעקוב אחר התוצאים של טיפול חוזר במקרים בהם הטיפול הראשוני נכשל.

לצורך כך, החוקרים ערכו ניסוי הקצאה אקראית מבוקר חד-מרכזי, בו חולי הפטיטיס C כרונית הוקצו באקראי ביחס של 1: 1 לקבל טיפול במבירט עם או בלי רבטול, עם ריבוד לפי גנוטיפ 3. על מנת להיכלל במחקר, על המטופלים היה להיות נאיביים לטיפול, להיות בטווח הגילאים 18-49 עם כל הגנוטיפים המקובלים, ולהיות חופשיים מפיברוזיס כבדי, כלומר בעלי מדידת נוקשות כבדית של פחות מ-8 קילופסקל (kPa). רצפי הגנום הנגיפי נקבעו באמצעות ריצוף עמוק במצב הבסיס ובזמן הישנות.

32 מטופלים החלו בטיפול במסגרת המחקר. שיעור התגובה הוירולוגית המתמשכת בשבוע 12 (SVR12) הייתה 59% (10/17) בקרב החולים שטופלו עם מבירט בלבד, ו-73% (11/15) Cקרב המטופלים שקיבלו בנוסף גם רבטול.

שיעור העמידות לטיפול (NS5A RAS Drug target-specific) עמד בתחילת המחקר על 45% (5/11) בקרב חולים כישלון טיפולי ועל 14% (3/21) בקרב החולים שהשיגו SVR12. עשרה חולים שחוו כישלון טיפולי טופלו בשנית באמצעות משטרים מבוססי סופוסבוויר למשך 12 שבועות, וכולם השיגו ריפוי.

לסיכום, במחקר חלוצי זה של טיפול בן ארבעה שבועות במבירט עם ובלי ריבאווירין, מצאו החוקרים כי RAS  שכיח יותר במצב הבסיס בקרב חולים עם כשל וירולוגי. לאחר טיפול עם משך זמן קצר אכן זוהתה התפתחות של RAS, אך היא לא הביאה לכישלון של טיפול מחדש תחת משטר אחר.

מקור: 

Madsen, LW et al. Liver International. 2021 Jun 21. doi: 10.1111/liv.14991. Epub ahead of print.

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפטיטיס C,  ריבווירין,  רבטול,  עמידות
תגובות